Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Beperkende gedachten

Zoals beloofd in mijn vorige blog, kom ik nog even terug op het onderwerp beperkende gedachten. Wat zijn beperkende gedachten en waarom zou je er iets over moeten weten?

Vanaf het moment dat je opstaat, is ons brein actief de hele dag door. Bij het nemen van beslissingen of het uitvoeren van activiteiten klinkt het geluid van ons innerlijke stem, die ons adviseert op basis van eerder opgedane ervaringen.

Beperkende gedachten zijn vaak negatieve gedachten, die ons kunnen weerhouden om iets te gaan ondernemen of te veranderen. Ze kunnen je zelfs blokkeren. De gedachte is een overtuiging geworden. Als wij overtuigt zijn geraakt dat we slecht zijn in sport, zal het gevoel dit bevestigen elke keer als wij met sport te maken krijgen of wellicht zelfs al als we het woord horen. Dit kan al ontstaan door een opmerking tijdens de gymles door een klasgenoot of door het feit dat je als laatste gekozen wordt. Het kan gebeuren dat deze negatieve gebeurtenis of opmerking ervoor zorgt, dat je nooit meer plezier aan sporten beleeft. Het besluit, dat sport stom is en niets voor jou, nemen we uit zelfbescherming. Het is natuurlijk niet leuk om te horen dat je slecht in iets bent en het geeft je een deuk in je zelfvertrouwen. Om deze ervaring niet nog een keer mee te hoeven maken, besluit je om niet meer te sporten en dat het niets voor jou is. Dit is zonde en bovendien niet zo slim. Misschien heb je tijdens de gymlessen niet laten zien wat je kunt, omdat je je niet veilig in de groep voelde of was je helemaal niet zo slecht maar maakte iemand een valse opmerking uit jaloezie of om een andere reden.

Beperkende overtuigingen zijn vaak diepgeworteld. De meeste doen ons herinneren aan opmerkingen van anderen of gebeurtenissen die in ons verleden hebben plaatsgevonden en dus nu niet meer actueel zijn. Je kunt beter je tijd besteden met gedachten waar je blij van wordt, met opmerkingen waar je kracht uithaalt met mensen die support kunnen bieden.

De kracht van een beperkende gedachte is behoorlijk groot. Het kan ervoor zorgen, dat je verstart en niet in beweging komt. Een voorbeeld: Je hele leven heb je aangehoord dat je de bouw van tante Pietje hebt , die zolang jij je kan herinneren overgewicht heeft. Je bent er van overtuigt geraakt dat een slank(er) lichaam niet voor jou is weggelegd. Waarom zou je dan een dieet gaan volgen? We zijn ons niet altijd bewust van onze gedachten en hoe ze ons leven kunnen beïnvloeden.

Ga eens na wat jouw beperkende gedachten zijn en kijk waardoor deze ontstaan zijn. Kloppen ze wel? Je kunt je gedachten niet uitschakelen, maar wel positief gaan beïnvloeden door te gaan om denken. bijvoorbeeld "Ik ben niet zo, maar gedraag me zo en gedrag kan veranderd worden" Door de gedachten  "Ik kan het niet" wordt je motivatie nadelig beïnvloed. De energie die je nodig hebt om je doel te bereiken vloeit bij negatieve gedachten uit je lijf, maar de gedachte "Natuurlijk kan ik dit, ik ga het gewoon doen!" geeft kracht en daar groeit je motivatie van. 

Overige blogs

Waarom water drinken helpt bij afvallen

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij volwassen is dit 55% en bij zuigelingen zelfs 70%. Gedurende dag verlaat een deel van dit water met afvalstoffen ons lichaam via adem, urine en zweet. Het is belangrijk om te zorgen dat het vocht in ons lichaam op peil blijft door water te drinken.

Lees verder

Weggooien is zonde.Toch?

Ik hoorde het mijzelf zeggen bij een 2de keer opscheppen. “Weggooien is zonde” Deze zin zat blijkbaar toch nog ergens in mijn onderbewuste opgeslagen, want dit is juist iets waar ik mijn deelnemers in de praktijk op wijs.

Lees verder

Gewoontes veranderen kost tijd

Al een paar jaar had ik de wens om 1 x per week boodschappen te gaan doen i.p.v. elke dag na 17:00 nog naar de winkel te spurten om daar te bedenken wat we die dag zouden gaan eten. Deze gewoonte was er ingeslopen nadat ik bijna 20 jaar geleden in een huis ging wonen.

Lees verder

Boost je immuunsysteem met voeding en leefstijl!

Grote kans dat je, net als ik, helemaal klaar bent met corona en dat je er het liefst helemaal niets meer over hoort! Helaas is corona nog niet klaar met ons en zolang dat de werkelijkheid is kunnen we het niet compleet negeren.

Lees verder

Lekker genieten!

Ben jij kampioen genieten? En gaat dat soms ten koste van de gezonde leefstijl die je graag zou willen? Laat je dan inspireren door deze blog.

Lees verder

Vegan is hip & gezond

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vaker plantaardig te eten. Door minder dierlijke producten te kiezen, belast je het milieu een stuk minder en voorkom je een hoop dierenleed, daarbij komt dat het eten van veel rood en bewerkt vlees schadelijk voor je gezondheid kan zijn.

Lees verder

Slaap jezelf fit en slank

Bij het bereiken van een gezonder leven en gewicht denk je niet als eerste aan slapen. Vaker wordt gedacht aan meer sporten en vooral gezonder en minder eten. Toch is slapen een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl.

Lees verder

Believe in your selfie

Ben jij ook zo jaloers op van die mensen waarbij alles zo makkelijk lijkt te gaan, die vol overtuiging hun doelen nastreven en waarbij het ook allemaal lukt? Wat is toch hun geheim?!

Lees verder

Past chocolade in een verantwoord verwenmoment?

Ik schrijf deze blog naar aanleiding van mijn beursactie op de ladies night in hotel Iselmar. Mijn vraag was of bezoekers van mijn stand hun verantwoorde verwenmoment wilde delen. Voor sommige mensen was dit niet eenvoudig, verwenmomenten kennen we bijna allemaal wel, maar vaak zijn ze niet even verantwoord.

Lees verder

Vullen of voeden

Het menselijk lichaam heeft om goed te kunnen functioneren voedingstoffen nodig. Deze voedingsstoffen krijgen we binnen via onze voeding. Om alle benodigde vitamines en mineralen te consumeren is het belangrijk dat we vers en gevarieerd eten.

Lees verder

Beperkende gedachten

Zoals beloofd in mijn vorige blog, kom ik nog even terug op het onderwerp beperkende gedachten. Wat zijn beperkende gedachten en waarom zou je er iets over moeten weten? Vanaf het moment dat je opstaat, is ons brein actief de hele dag door. Bij het nemen van beslissingen of het uitvoeren van activiteiten klinkt het geluid van ons innerlijke stem, die ons adviseert op basis van eerder opgedane ervaringen.

Lees verder

 
 
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren