Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Waarom water drinken helpt bij afvallen

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij volwassen is dit 55% en bij zuigelingen zelfs 70%. Gedurende dag verlaat een deel van dit water met afvalstoffen ons lichaam via adem, urine en zweet. Het is belangrijk om te zorgen dat het vocht in ons lichaam op peil blijft door water te drinken. Water is namelijk bij veel processen in ons lichaam noodzakelijk o.a. als bouwstof voor weefsels en om de spijsvertering op gang te houden.

Waarom is het extra belangrijk om tijdens het afvallen voldoende water te drinken? Tijdens het afvallen gaat je lichaam vet verbranden, om dit proces op gang te houden is water nodig. Water helpt om het opgeslagen vet om te zetten in energie. Ook bevat het verbrandde vet afvalstoffen, door het drinken van water zorg je ervoor dat deze afvalstoffen snel worden afgevoerd. Water helpt niet alleen om de afvalstoffen af te voeren, maar kan ook nog op andere manieren helpen bij gewichtsverlies. Een groot glas water voor de maaltijd zorgt ervoor dat het hongergevoel afneemt en je zult dus eerder verzadigd raken. Soms kun je honger en dorst met elkaar verwarren. Heb je honger? Probeer eens een glas water en kijk of het gevoel verdwijnt. Vervang je dagelijkse glazen frisdrank of vruchtensap door water en je calorie inname zal flink naar beneden gaan.

Volwassenen hebben per dag 1,5 tot 2 liter water nodig, kinderen 1 tot 1,5 liter. Koffie en thee mag je ook meerekenen. Het is aan te raden om niet meer dan 4 kopjes koffie per dag te nemen i.v.m. cafeïne. Kruidenthee heeft de voorkeur boven normale (zwarte) thee. Om te kijken of jij genoeg water drinkt, kun je ‘s ochtends een volle fles bronwater van 1,5 of 2 ltr. op het aanrecht zetten, aan het einde van de dag kun je zien hoeveel je gedronken hebt. Is dit onvoldoende? Bedenk een plan, hoe je de inname kunt verhogen. 

Tips voor het verhogen van je waterinname:

- Neem een fles water mee naar je werk en zet op je bureau.                                         - Begin ‘s ochtends direct na het opstaan met een groot glas water en neem voor het slapen gaan weer een glas, dit is al snel 500 ml                                                          - Drink na elke tandenpoetsbeurt 250 ml water. Het maakt niet zoveel uit of je bronwater of water uit de kraan drinkt. In ons land is de kwaliteit van kraanwater prima. Ga je op reis, kies dan voor bronwater.

Vind je alleen maar water drinken saai en smaakloos? Voeg eens een halve citroen, limoen of verse munt aan je water toe voor een smaakje.

Overige blogs

Waarom water drinken helpt bij afvallen

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij volwassen is dit 55% en bij zuigelingen zelfs 70%. Gedurende dag verlaat een deel van dit water met afvalstoffen ons lichaam via adem, urine en zweet. Het is belangrijk om te zorgen dat het vocht in ons lichaam op peil blijft door water te drinken.

Lees verder

Weggooien is zonde.Toch?

Ik hoorde het mijzelf zeggen bij een 2de keer opscheppen. “Weggooien is zonde” Deze zin zat blijkbaar toch nog ergens in mijn onderbewuste opgeslagen, want dit is juist iets waar ik mijn deelnemers in de praktijk op wijs.

Lees verder

Gewoontes veranderen kost tijd

Al een paar jaar had ik de wens om 1 x per week boodschappen te gaan doen i.p.v. elke dag na 17:00 nog naar de winkel te spurten om daar te bedenken wat we die dag zouden gaan eten. Deze gewoonte was er ingeslopen nadat ik bijna 20 jaar geleden in een huis ging wonen.

Lees verder

Boost je immuunsysteem met voeding en leefstijl!

Grote kans dat je, net als ik, helemaal klaar bent met corona en dat je er het liefst helemaal niets meer over hoort! Helaas is corona nog niet klaar met ons en zolang dat de werkelijkheid is kunnen we het niet compleet negeren.

Lees verder

Lekker genieten!

Ben jij kampioen genieten? En gaat dat soms ten koste van de gezonde leefstijl die je graag zou willen? Laat je dan inspireren door deze blog.

Lees verder

Vegan is hip & gezond

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vaker plantaardig te eten. Door minder dierlijke producten te kiezen, belast je het milieu een stuk minder en voorkom je een hoop dierenleed, daarbij komt dat het eten van veel rood en bewerkt vlees schadelijk voor je gezondheid kan zijn.

Lees verder

Slaap jezelf fit en slank

Bij het bereiken van een gezonder leven en gewicht denk je niet als eerste aan slapen. Vaker wordt gedacht aan meer sporten en vooral gezonder en minder eten. Toch is slapen een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl.

Lees verder

Believe in your selfie

Ben jij ook zo jaloers op van die mensen waarbij alles zo makkelijk lijkt te gaan, die vol overtuiging hun doelen nastreven en waarbij het ook allemaal lukt? Wat is toch hun geheim?!

Lees verder

Past chocolade in een verantwoord verwenmoment?

Ik schrijf deze blog naar aanleiding van mijn beursactie op de ladies night in hotel Iselmar. Mijn vraag was of bezoekers van mijn stand hun verantwoorde verwenmoment wilde delen. Voor sommige mensen was dit niet eenvoudig, verwenmomenten kennen we bijna allemaal wel, maar vaak zijn ze niet even verantwoord.

Lees verder

Vullen of voeden

Het menselijk lichaam heeft om goed te kunnen functioneren voedingstoffen nodig. Deze voedingsstoffen krijgen we binnen via onze voeding. Om alle benodigde vitamines en mineralen te consumeren is het belangrijk dat we vers en gevarieerd eten.

Lees verder

Beperkende gedachten

Zoals beloofd in mijn vorige blog, kom ik nog even terug op het onderwerp beperkende gedachten. Wat zijn beperkende gedachten en waarom zou je er iets over moeten weten? Vanaf het moment dat je opstaat, is ons brein actief de hele dag door. Bij het nemen van beslissingen of het uitvoeren van activiteiten klinkt het geluid van ons innerlijke stem, die ons adviseert op basis van eerder opgedane ervaringen.

Lees verder

 
 
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren