Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Lekker genieten!

Er is een woord wat ik heel vaak, misschien wel steeds vaker, hoor. Het gaat om het woord genieten. Ik gebruik het zelf ook best vaak merk ik. Als iemand iets leuks gaat ondernemen, op vakantie gaat of een leuk dagje weg gaat en dit op Social Media deelt, dan post ik graag in de reactie ‘Geniet ervan!

Naast werk en gezin wordt er volop tijd gemaakt voor allerlei activiteiten waar we volop van ‘genieten’ want we weten allang dat je niet pas met genieten moet gaan beginnen als je met pensioen gaat, want dat is nog zo ver weg en we leven graag in het hier en nu.

Het gevaar bestaat alleen dat als je heel vaak leuke activiteiten in je agenda hebt staan dat het je meer druk oplevert dan plezier en ontspanning. Je komt daardoor soms tijd te kort voor je gezin en je gebruikelijke werkzaamheden. En dat levert vooraf of achteraf vaak stress op. Herken je dit?

Ook hoor ik vaak mensen het genieten gebruiken als excuus om ongezonde keuzes te maken. De extra vakantie kilo’s worden goed gepraat met ‘Ja, maar je mag toch ook wel een beetje genieten?’ Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Het leven is te kort om er te weinig van te genieten. Alleen wanneer geniet je nou echt van iets?

Je zit op een terras, in het zonnetje, met een cappuccino en een stuk appeltaart met slagroom. Waar geniet je dan het meest van? Van het mooie weer? Van het stuk taart? Want deze is echt de lekkerste die je ooit geproefd hebt, of van de cappuccino die je zelf thuis niet kunt maken? Misschien geniet je wel van het gevoel wat het je geeft dat je daar zit; omdat je het je kunt veroorloven om zomaar op een terras te zitten en kunt bestellen wat je maar wilt. Het geeft je misschien een gevoel van vrijheid.

Maar kun je nog echt genieten van iets wat je bijna wekelijks of misschien wel dagelijks doet? Of wordt het meer een gewoonte waar je voorheen intens van kon genieten. En kun je er ook nog van (na)genieten als je achteraf het stemmetje in je hoofd hoort die jou vertelt dat je het beter niet had kunnen doen, omdat dit voor je gezondheid en/of je gewicht niet de beste keuze was? Of omdat je hier eigenlijk helemaal geen tijd voor hebt?

De decembermaand staat weer voor de deur en brengt weer genoeg gelegenheden met zich mee waarbij we weer volop gaan ‘genieten’. Sinterklaas en kerst brengen warmte en gezelligheid maar ook héél veel zoete verleiding zoals Pepernoten, marsepein, banketstaaf en chocola. Vooral de emotie- en verleidingseter zullen deze maand weer flink op de proef gesteld worden.

Ik wil je met deze blog uitdagen om jouw genietmomenten de komende weken eens onder de loep te nemen. Door echt met aandacht te gaan genieten. Oftewel mindful genieten. Voel bij een winterse wandeling de zon op je huid en de wind door je haren en voel de warmte van je warme knusse huis bij thuiskomst. Proef elke hap of slok die je neemt met volle aandacht. Welke smaken komen er vrij? Hoe lang blijft de smaak nog in je mond na het doorslikken?

Je zult merken dat je minder eten nodig hebt als je echt met aandacht eet en drinkt. Probeer meer van mooie momenten te genieten zonder dit aan eten te koppelen. En wat vooral belangrijk is, is dat je zonder schuldgevoel kunt genieten, want dan kun je het pas ECHT genieten gaan noemen.

Geniet van je dag.

Ps. Wil jij graag weten of jij een emotie eter bent? Doe dan nu de test.

Overige blogs

Waarom water drinken helpt bij afvallen

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij volwassen is dit 55% en bij zuigelingen zelfs 70%. Gedurende dag verlaat een deel van dit water met afvalstoffen ons lichaam via adem, urine en zweet. Het is belangrijk om te zorgen dat het vocht in ons lichaam op peil blijft door water te drinken.

Lees verder

Weggooien is zonde.Toch?

Ik hoorde het mijzelf zeggen bij een 2de keer opscheppen. “Weggooien is zonde” Deze zin zat blijkbaar toch nog ergens in mijn onderbewuste opgeslagen, want dit is juist iets waar ik mijn deelnemers in de praktijk op wijs.

Lees verder

Gewoontes veranderen kost tijd

Al een paar jaar had ik de wens om 1 x per week boodschappen te gaan doen i.p.v. elke dag na 17:00 nog naar de winkel te spurten om daar te bedenken wat we die dag zouden gaan eten. Deze gewoonte was er ingeslopen nadat ik bijna 20 jaar geleden in een huis ging wonen.

Lees verder

Boost je immuunsysteem met voeding en leefstijl!

Grote kans dat je, net als ik, helemaal klaar bent met corona en dat je er het liefst helemaal niets meer over hoort! Helaas is corona nog niet klaar met ons en zolang dat de werkelijkheid is kunnen we het niet compleet negeren.

Lees verder

Lekker genieten!

Ben jij kampioen genieten? En gaat dat soms ten koste van de gezonde leefstijl die je graag zou willen? Laat je dan inspireren door deze blog.

Lees verder

Vegan is hip & gezond

Steeds meer mensen kiezen ervoor om vaker plantaardig te eten. Door minder dierlijke producten te kiezen, belast je het milieu een stuk minder en voorkom je een hoop dierenleed, daarbij komt dat het eten van veel rood en bewerkt vlees schadelijk voor je gezondheid kan zijn.

Lees verder

Slaap jezelf fit en slank

Bij het bereiken van een gezonder leven en gewicht denk je niet als eerste aan slapen. Vaker wordt gedacht aan meer sporten en vooral gezonder en minder eten. Toch is slapen een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl.

Lees verder

Believe in your selfie

Ben jij ook zo jaloers op van die mensen waarbij alles zo makkelijk lijkt te gaan, die vol overtuiging hun doelen nastreven en waarbij het ook allemaal lukt? Wat is toch hun geheim?!

Lees verder

Past chocolade in een verantwoord verwenmoment?

Ik schrijf deze blog naar aanleiding van mijn beursactie op de ladies night in hotel Iselmar. Mijn vraag was of bezoekers van mijn stand hun verantwoorde verwenmoment wilde delen. Voor sommige mensen was dit niet eenvoudig, verwenmomenten kennen we bijna allemaal wel, maar vaak zijn ze niet even verantwoord.

Lees verder

Vullen of voeden

Het menselijk lichaam heeft om goed te kunnen functioneren voedingstoffen nodig. Deze voedingsstoffen krijgen we binnen via onze voeding. Om alle benodigde vitamines en mineralen te consumeren is het belangrijk dat we vers en gevarieerd eten.

Lees verder

Beperkende gedachten

Zoals beloofd in mijn vorige blog, kom ik nog even terug op het onderwerp beperkende gedachten. Wat zijn beperkende gedachten en waarom zou je er iets over moeten weten? Vanaf het moment dat je opstaat, is ons brein actief de hele dag door. Bij het nemen van beslissingen of het uitvoeren van activiteiten klinkt het geluid van ons innerlijke stem, die ons adviseert op basis van eerder opgedane ervaringen.

Lees verder

 
 
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren